Modelul 4D pentru managementul proiectelor

Varianta 4D în engleză:

  • Define the project
  • Design the project process
  • Do It! or Deliver the project
  • Develop the process.

Modelul 4D implică un proces ciclic de realizare a unor faze succesive.

D1: Definirea proiectului

Definirea proiectului înseamnă găsirea de răspunsuri adecvate la întrebări precum următoarele:

  • De ce este necesar proiectul?
  • Ce trebuie obținut / livrat?
  • Care sunt beneficiile care se pot obține?

Este procesul în care se trece de la idee la alegerea temei proiectului (problema pe care o va rezolva) și se stabilește cadrul general în care se va desfășura: obiective, strategii, cerințe, durată/termen limită, buget orientativ.

Definirea proiectului este un proces de conceptualizare și analiză, pentru elaborarea documentului de inițiere a proiectului, care are forme și denumiri diferite, în funcție de proiect și de situație: carta proiectului, termeni de referință, caiet de sarcini, cerere de ofertă etc.

D2: Design (proiectarea, planificarea proiectului)

Procesul de design (proiectare, planificare – denumirea depinde de tipul proiectului) implică procese de modelare, estimare, analiză, justificare, alegerea de soluții constructive și de metode de lucru etc., necesare pentru a ști ce și cum trebuie făcut, în scopul de a satisface nevoile pentru care este realizat proiectul.

Trebuie găsite răspunsuri la întrebări precum următoarele:

  • Cum se vor satisface nevoile?
  • Cine trebuie să participe la proiect?
  • Care este data de început / data de final a proiectului?
  • Ce resurse, metode, structuri și instrumente vor fi utilizate?

Rezultatul obținut este un document în baza căruia poate începe derularea proiectului – denumiri alternative: ofertă, propunere de proiect, planul proiectului, acordul de finanțare, contract etc., în care se stabilesc termene, se explicitează cerințele, rezultatele, bugetul, condiții de acceptare a rezultatelor etc.

D3: Derularea proiectului

Procesul de derulare / desfășurare / execuție / implementare a proiectului, pe baza planificării din faza anterioară implică activități de management: organizare, control, leadership, monitorizare și control, luarea deciziilor, rezolvarea problemelor, rezolvarea conflictelor, evaluare.

Se întocmesc diverse documente care înregistrează modul de realizare a proiectului și/sau rezultatele obținute: procese verbale, rapoarte (de activitate, de evaluare, verificare etc.), jurnale (de riscuri, modificări etc.), alte înregistrări specifice tipului de proiect sau domeniului de activitate

D4: Dezvoltarea managementului proiectului

Implică un proces de analiză și de feedback pentru managerul de proiect și echipa sa. După realizarea fiecărui proiect, se evaluează lecțiile învățate și se stabilesc îmbunătățirile necesare pentru viitor:

  • Cum poate fi îmbunătățită metodologia de management al proiectelor, pentru a se evita repetarea disfuncționalităților sau erorilor precedente?
  • Cum putem învăța din experiența altor manageri de proiect?