De ce Lean in Romania?

Pentru a înţelege mai bine de ce este mare nevoie de Lean în România şi persoane specializate ca responsabil proces, metodist, specialist îmbunătăţire procese, manager îmbunătăţire procese, ar trebui pornit de la câteva date statistice disponibile.

Din datele furnizate de Fundaţia europeană pentru îmbunătăţirea condiţiilor de viaţă şi de muncă în studiul „Condiţiile de muncă în ţările pe cale de aderare şi în ţările candidate” efectuat în 2003, reiese că organizarea muncii în România este bazată pe metodele tradiţionale de producţie industrială şi este mai puţin orientată spre servicii. Astfel, acest mod de organizare a muncii face ca 62% dintre lucrători să declare că se cere un ritm înalt de lucru, comparat cu o rată de 56% în UE.

De asemenea, “factorul de ritm”, respectiv ritmul determinat de cererea clienţilor, este doar de 53% în România, faţă de 69% în UE, ceea ce arată că modul de lucru în întreprinderile româneşti nu este adaptat pentru a satisface cerinţele pieţei.

Lipsa de productivitate este evidenţiată prin durata medie săptămânală de lucru, de 45,9 ore în România, faţă de media de 38,2 ore în UE. În ceea ce priveşte distribuţia orelor de lucru săptămânale, în România doar 13% dintre angajaţi lucrează mai puţin de 30 de ore pe săptămână, iar mai mult de o cincime din populaţie declară că efectuează săptămâni de lucru de peste 60 de ore, respectiv o medie de 16,6 ore pe zi în România – mult deasupra mediei din celelalte ţări europene.

După criteriul sexelor, în România, femeile lucrează săptămânal în medie mai mult decât bărbaţii (48 de ore faţă de 44).

În concluzie, din analiza indicatorilor menţionaţi anterior, în România se munceşte foarte mult timp pe zi, percepţia generală fiind că ritmul de lucru este foarte intens, dar se înregistrează în fapt o productivitate redusă, o competitivitate limitată, un produs naţional brut mult sub media europeană.

Este evident astfel că este nevoie de îmbunătăţirea competenţelor în multiple domenii: organizarea muncii, proiectarea – dimensionarea – măsurarea – controlul – îmbunătăţirea – conducerea proceselor din firme, managementul calităţii, managementul proiectelor, cu consecinţe directe asupra productivităţii muncii şi a competitivităţii performanţelor.

De ce este util Lean?

Pentru că rezolvă multe probleme, prin aplicarea de metode simple şi fără investiţii suplimentare majore. Singurele resurse fără de care nu se obţin rezultate îmbunătăţite sînt cele de creativitate, pentru că Lean nu înseamnă aplicarea unor metode standard, ci adaptarea continuă la specificul şi necesităţile interne.

1 responses to “De ce Lean in Romania?

  1. Pingback: Lean Blog » Blog Archive » Ce vă interesează să găsiţi pe acest blog despre Lean?

Lasă un comentariu